اقتصاد

اقتصاد

مطالب اقتصادی+دانلود کتاب ها و..> پیشنهادات و انتقادات تلگرام>> https://t.me/eco3blogsky ای دی eco3blog@
اقتصاد

اقتصاد

مطالب اقتصادی+دانلود کتاب ها و..> پیشنهادات و انتقادات تلگرام>> https://t.me/eco3blogsky ای دی eco3blog@

گرانترین بنزین در کدام کشورها فروخته می شود ؟

گرانترین بنزین در کدام کشورها فروخته می شود ؟ 

جایگاه نخست: ترکیه 
قیمت هر گالن بنزین در ترکیه حدود ۹.۸۹ دلار در هر گالن است . اقتصاد ۸۰۰ میلیارد دلاری ترکیه بزرگترین اقتصاد اروپای شرقی به شمار می رود اما از آنجا که گرانترین بنزین در این کشور فروخته می شود شرایط زندگی برای ترکها در این کشور چندان آسان نیست . متوسط درآمد روزانه در این کشور ۳۰ دلار است بنابر این یک سوم درآمد روزانه صرف خرید بنزین می شود. از این رو فروش بنزین در این کشور بسیار پایین است . 

 

بقیه در ادامه

   


جایگاه دوم : نروژ 

متوسط قیمت هر گالن بنزین در نروژ ۹.۶۳ دلار است و این کشور تنها تولید کننده نفت جهان است که بنزین را با این قیمت سرسام آور توزیع می کند . البته دولت این کشور به جای تخصیص یارانه به بنزین از سود نفت این کشور برای ارائه خدمات مانند امکان تحصیلات دانشگاهی رایگان و انجام پروژه های توسعه ای زیرساختی استفاده می کند . متوسط درآمد در این کشور روزانه ۲۸۰ دلار است بنابر این ۳.۴ درصد درآمد روزانه صرف خرید بنزین می شود .
 
جایگاه سوم : هلند 
قیمت هر گالن بنزین در این کشور پرگل ۹.۰۹ دلار است . بالاترین سرانه استفاده از دوچرخه به این کشور اختصاص دارد .اما زمانی که این دوچرخه سواران می خواهند از خودروهایشان استفاده کنند هزینه زیادی بابت بنزین متحمل می شوند . درآمد روزانه هلندی ها به طور متوسط ۱۲۵ دلار است و برای آنهایی که خودروسوارند ۷.۳ درصد این درآمد برای بنزین هزینه می شود . 

جایگاه چهارم : ایتالیا 
متوسط قیمت بنزین در ایتالیا ۸.۸۷ دلار در هر گالن است . از زمان به قدرت رسیدن نخست وزیر ماریو مونتی در ماه نوامبر ۲۰۱۱ قیمت بنزین در این کشور رفته رفته افزایش یافت چرا که دولت این کشور مالیات بنزین را حدد ۲۵ درصد افزایش داد .برای ایتالیایی ها پر کردن یک باک ۶۰ لیتری ( برابر با ۱۶ گالن ) حدد ۱۴۲ دلار تمام می شود که این رقم برابر با متوسط هزینه ای است که یک خانواده ایتالیایی در هر هفته برای خرید مواد غذایی هزینه می کند . متوسط درآمد روزانه مردمان ایتالیا ۸۸ دلار است و سهم پول مورد نیاز برای خرید یک گالن بنزین از این درآمد ۱۰ درصد است . 

جایگاه پنجم: پرتغال 
قیمت بنزین در پرتغال ۸.۸۲ دلار در هر گالن است . در پرتغال ۶۴ درصد قیمت بنزین مالیات است که این رقم بالاتر از بسیاری از کشورهای همسایه من جمله اسپانیا است .متوسط درامد هر پرتغالی ۵۳ دلار در روز است و هزینه هر گالن بنزین از این درآمد ۱۷ درصد است . 

ارزانترین بنزین در کدام کشورها فروخته می شود ؟ 

جایگاه نخست : ونزوئلا 
اما ارزانترین بنزین جهان برابر با ۰.۰۶ دلار در هر گالن در ونزوئلا فروخته می شود .در این کشور برای هر گالن بنزین تنها ۶ سنت پرداخت می شود و بالاترین یارانه بنزین در جهان در این کشور به بنزین اختصاص داده می شود .گرچه درآمد هر فرد ونزوئلایی در این کشور ۳۱ دلار در هر گالن است اما سهم هر گالن بنزین از این درآمد تنها ۰.۲ درصد است .بنابر این در این کشور اگر فردی بخواهد باک ۳۹ گالنی یک دستگاه خودروی شورولت را پر کنید تنها ۲.۳۴ دلار می پردازید اما اگر بخواهید باک این خودرو را در ایالات متحده آمریکا پر کنید ۱۲۸.۳۱ دلار و در ترکیه ۳۸۵.۷ دلار باید پرداخت کنید . آخرین باری که در سال ۱۹۸۹ دولت بناداشت یارانه های بنزین را قطع کند شورش های گسترده مانع شد . 

جایگاه دوم :عربستان سعودی 
قیمت هر گالن بنزین در عربستان ۰.۴۵ دلار است . عربستان سعودی دارنده یک پنجم ذخایر نفتی جهان است اما برای کاهش هزینه های نفتی و بنزین و گاز طبیعی در بازار داخلی در تلاش است تا از انرژی های تجدید پذیر باد و خورشید و انرژی هسته ای برای تولید برق استفاده کند .این کشور در تلاش است تا به جای سوزاندن تولیدات نفتی در داخل آنها را به کشورهای دیگر بفروشد . اما در حال حاضر این بزرگترین تولید کننده نفت در سازمان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک) یارانه بالایی به بنزین تخصیص می دهد . متوسط درآمد روزانه در این کشور ۶۴ دلار است . سهم هزینه بنزین از این درآمد ۰.۷ درصد است . 

جایگاه سوم : کویت 
قیمت هر گالن بنزین در کویت ۰.۸۱ دلار است .درآمدهای نفتی در حدود نیمی از تولیدات ناخالص داخلی این کشور را تامین می کند و ۹۵ درصد درآمدهای صادراتی کویت به نفت اختصاص دارد . در سال ۲۰۱۰ میلادی تصویب شد که طی ۵ سال آینده ۱۳۰ میلیارد دلار برای تغییر سیاستگذاری اقتصادی این کشور هزینه شود . اما مصرف بنزین در این کشور بسیار بالاست به طوری که بالاترین نرخ مصرف بنزین در جهان پس از ایالات متحده آمریکا و کانادا به کویت اختصاص دارد .متوسط درامد هر کویتی در روز ۱۲۳ دلار است و سهم هر گالن بنزین از این درآمد ۰.۷ درصد است . 

جایگاه چهارم :مصر 
قیمت هر گالن بنزین در مصر ۱.۱۴ دلار در هر گالن است . این کشور به عنوان پر جمعیت ترین کشور عربی جهان پس از جنگ داخلی سال ۲۰۱۱ که به دنبال سقوط حسنی مبارک رخ داد به دنبال ایجاد ثبات و بازسازی اقتصاد است . متوسط درآمد هر مصری روزانه ۹.۰۴ دلار است و سهم در گالن بنزین از این درآمد ۱۳ درصد است . 

جایگاه پنجم : امارات متحده عربی 
قیمت هر گالن بنزین در امارات متحده عربی ۱.۷۷ دلار است . از زمان کشف نفت در این کشور در دهه ۱۹۶۰ امارات متحده عربی از یک کشور بسیار فقیر به یک کشور مدرن با استاندارد بالای زندگی مبدل شده است . با این وجود اقتصاد این کشور تنها ۲۵ درصد به درآمدهای نفتی وابسته است . این کشور هشتمین تولید کننده بزرگ تولید کننده نفت در جهان است و روزانه برابر با ۲.۸۱ میلیون بشکه نفت تولید می کند . متوسط درآمد روزانه در این کشور ۱۸۰ دلار است . این کشور ۶۸ درصد هزینه بنزین را یارانه می دهد . در این کشور که در جایگاه هفتمین کشور بزرگ مصرف کننده بنزین در جهان است تنها یک درصد درآمد افراد به بنرین اختصاص می یابد . 
جایگاه ششم : ایران 
قیمت هر گالن بنزین در ایران ۲.۱۵ دلار در هر گالن است . ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی بالاترین یارانه را در جهان به بنزین اختصاص می داد اما در دسامبر ۲۰۱۰ برنامه پنج ساله کاهش یارانه برای مطابق کردن هزینه های سوخت و برق با بازارهای بین المللی در این کشور آغاز شد .در حال حاضر ایران ششمین کشور ارزان جهان به لحاظ عرضه بنزین است . متوسط درآمد هر ایرانی روزانه ۱۸ دلار است و سهم هر گالن بنزین از این درآمد ۱۲ درصد است . 

گفتنی است طبق آمار ارائه شده از سوی آژانس بین المللی انرژی تنها در سال ۲۰۱۱ میلادی ۵۲۳ میلیارد دلار برای یارانه سوخت های فسیلی در جهان هزینه شده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد